sâmbătă, 3 ianuarie 2009

Conducerea autovehiculului iarna

Conducerea autovehiculului iarna în localităţi.



Când zilele se scurtează, iar temperaturile scad sub zero grade celsius, este recomandat să conducem mai prudent, cu viteză redusă, distanţa dintre autovehicule să fie mai mare, iar reducerea vitezei să o realizăm cu ajutorul frânei de motor.
Capcane care pot să apară în traficul din localităţi pe timp de iarnă, când temperaturile sunt sub 0 grade:
- după o ninsoare slabă, dacă iese soarele, aceasta se topeşte şi asfaltul se uscă, dar pe şosea în conul de umbră a-l clădirilor mai înalte, poate să persiste gheaţa;
- în cazul unor conducte de apă subterane sparte, apa ajunge pe carosabil şi îngheaţă;
- la apropierea de o intersecţie în care trebuie să acordaţi prioritate, reduceţi din timp viteza pentru a nu fi surprins de o pată de gheaţă aflată în zona de oprire;
- în cazul în care circulaţi pe o stradă cu linii de tramvai, iar pe sosea s-a depus zăpadă sau gheată, încercaţi să nu călcaţi cu toate roţile autoturismului pe şinele de tramvai, pentru a nu intra în derapaj;
- dacă este zăpadă sau gheaţă pe carosabil şi doriţi să urcaţi în diagonală peste o bordură pentru a parca parţial sau total pe un trotuar, autovehiculul poate să derapeze cu spatele spre axul drumului;
- chiar dacă şoseaua este uscată, la trecerea peste poduri putem fi surprinşi de gheaţa care se formează pe acestea, din cauza condensului produs de umiditatea atmosferică si curenţii de aer care învăluie podul;
- este necesar să reducem viteza, să mărim atenţia şi să ocolim la distanţaă mare, atunci când trecem pe lângă pietonii şi bicicliştii care işi pot pierde controlul şi pot aluneca pe gheaţă;
- de asemenea trebuie să reducem viteza şi să mărim atenţia, atunci când observăm că pietonii traversează strada, chiar şi prin locuri nepermise;
- este recomandat să păstrăm o distanţă de siguranţă mai mare, faţă de autovehiculele care ne preced, pentru a evita producerea unui accident, în cazul în care conducătorii acestora pierd controlul şi derapeaza în faţa noastră;




Conducerea autovehiculului iarna, în afara localităţilor.



,,Capcane’’ care pot să apară în timpul conducerii în afara localităţii.
În timpul iernii, când temperaturile scad sub zero grade celsius, suntem puşi în situaţia de a ne întâlni cu o serie de situaţii periculoase care ne pot pune în dificultate atât pe noi cât şi pe ceilalţi participanţi la trafic. În rândurile ce urmează, am să vă descriu pe scurt unele din aceste situaţii:

1. După mai multe zile geroase, când temperaturile scad sub -5 grade, atât pământul cât şi asfaltul îngheaţa, lucru de multe ori insesizabil pe un carosabil uscat, de la volanul autoturismului. Dacă în una din zilele ce urmează, temperatura mediului ambiant creşte la valori puţin peste zero grade celsius şi începe ploaia, particulele de apă căzute pe sol îngheaţă şi se transformă în polei (gheaţă cu apă). Poleiul este deosebit de periculos pentru toţi participanţii la trafic (pietoni, vehicule şi autovehicule), deoarece coeficientul de aderenţă este aproape 0 (mult mai scăzut decât cel al zăpezii batatorite).

2. Dacă la plecarea din localitate a început să ningă, dar observăm că zăpada căzută la contactul cu solul se topeşte deoarece nu este destul de frig (în oraşe temperaturile sunt mai ridicate cu 2-3 grade decât în afara acestora, iar străzile sunt mai protejate de vânt), trebuie să avem grijă căla ieşirea din localităţi aceasta se poate depune şi din cauza traficului şoseaua să devină un adevărat derdeluş.

3. În timp ce conducem iarna pe lapoviţă într-o zonă colinară, trebuie să avem grijă ca pe partea opusă, în pantă (coborâre) din cauza curenţilor de aer, şoseaua poate să fie îngheţată. Şoselele îngheţate sunt mai periculoase pentru cei care coboară o pantă, decât pentru cei care urcă.

4. Este bine ca pe un carosabil cu zăpadă bătătorită să nu depăşiţi alte autovehicule în mişcare, dar dacă acest lucru nu este posibil şi sunteţi nevoiti să efectuaţi această manevră, vă sugerez ca depaşirea să nu o faceţi în coborârea unei pante. În această situaţie, derapajul este iminent (fie când viraţi pentru a intra în depăşire, cât mai ales când viraţi pentru a reveni din depăşire pe banda dvs.).

5. Atunci când circulaţi iarna pe un carosabil uscat, pe marginea căruia sunt palantaţi copaci, dacă este ger, ramurile lor sunt îmbrăcate în chiciură din cauza frigului şi a umiditaţii. În această situaţie puteti fi luat prin surprindere, de o ,,capcană’’ deosebit de periculoasă. În cazul în care este vânt, chiciura de pe ramurile copacilor cade pe asfalt, producând la trecerea autovehiculelor o peliculă de gheată deosebit de periculoasă pe carosabil.

6. Chiar dacă şoselele sunt curăţate, în unele porţiuni pe margine mai rămân petice de zăpadă sau gheaţă. În astfel de situaţii este bine să circulaţi mai aproape de axul drumului. În cazul în care autovehiculul din spate doreşte să vă depăşească, sau din sens opus se apropie un alt autovehicul, este necesar să reveniţi cât mai aproape de marginea din dreapta. Această revenire să o faceţi doar după reducerea vitezei prin ridicarea piciorului de pe acceleraţie.

7. În cazul în care circulaţi pe o şosea pe a care zăpada aşternută s-a bătătorit din cauza traficului şi observaţi că autovehiculul din spate intră în depăşirea dvs. cu o viteză prea mare fată de aderenţa carosabilului îngheţat, în momentul în care a ajuns pe banda de sens opus paralel cu autoturismul pe care îl conduceţi, ridicaţi piciorul de pe acceleraţie pentru a reduce viteza, după care călcaţi ambreiajul şi introduceţi schimbătorul într-o treaptă inferioară pentru a efectua frâna de motor. Acest lucru este necesar pentru a rămâne la o distanţă cât mai mare în spatele autovehiculului care v-a depăşit, pentru a nu intra în coliziune cu acesta dacă intră în derapaj la revenirea din depăsire.

8. O zonă cu un potenţial pericol pe timp de iarnă îl constitue podurile şi podeţele. La o temperatură sub 0 grade celsius, chiar dacă şoseaua este uscată, trebuie să aveţi grijă la poduri şi podeţe, unde din cauza umidităţii atmosferice, curenţilor de aer şi a temperaturii scăzute se produce condens, care îngheaţă pe partea carosabilă.

Diverse
- trebuie să ţineţi cont că iarna la temperaturi sub zero grade celsius, este mai periculoasă o şosea uscată, unde porţiunile de zăpadă sau polei ne pot lua pe nepregătite, faţă de un carosabil cu zăpadă sau gheaţă, pe care ştim de la început cum să adaptăm viteza, pentru a nu scăpa autovehiculul de sub control;
- pentru a nu rupe aderanţa cu solul, dacă avem gheaţă sau zăpadă bătătorită sub roţi, este bine să plecăm de pe loc cu treapta a doua de viteze, cu ambreiaj patinat (in treapta a doua momentul motor la roată este mult mai mic decât în treapta întâi);
- în cazul în care drumul se îngustează din cauza unui podeţ, iar indicatoarele care reglementează prioritatea de trecere pe acesta, sunt acoperite de zăpadă, trebuie să ştiţi că indicatorul care vă conferă prioritatea este de formă patrata, iar cel care vă obligă să acordaţi prioritate este rotund;
- în cazul în care autoturismul dearapează cu faţa spre stânga, trebuie să virăm rapid dreapta concomitent cu reducerea vitezei prin trecerea într-o treapta inferioara;
- în cazul în care autoturismul derapează cu faţa spre dreapta, trebuie să virăm rapid stânga concomitent cu reducerea vitezei;
- dacă nu aţi prins încă gheaţă sau zăpadă la volanul autoturismului, vă recomand ca la prima ninsoare să mergeţi înt-un loc retras cu deschidere mare (parcare), unde nu circulă pietoni sau alte vehicule şi să încercaţi la o viteza de maxim 10-15 km/h să călcaţi frâna şi să viraţi, să trageţi frâna de mână şi să viraţi, să acceleraţi mai tare la plecarea de pe loc etc., veţi observa că atâta timp cât roţile sunt blocate, nu aveţi control asupra direcţiei autovehiculului, acest lucru fiind posibil doar când aţi eliberat frâna (să vă asiguraţi că locul este izolat şi că nu puneţi în pericol alte persoane sau vehicule).

Pentru a deschide toate articolele de pe acest blogg va rog sa dati clik pe : deschide blogg.