sâmbătă, 3 ianuarie 2009

3. Conducerea autovehiculului pe timp de iarna


Iarna este unul din cele mai frumoase anotimpuri, este anotimpul celor mai frumoase sarbatori si a celor mai frumoase peisaje, mai ales daca imaginatia ne zboara catre zonele turistice montane, unde sporturile de iarna sunt practicate de mii de oameni care incearca sa scape de stresul marilor orase.
Conducerea autovehiculului in timpul iernii reprezinta pentru unii soferi un motiv de ingrijorare, iar pentru altii o placere deosebita. Oricare ar fi categoria din care facem parte, nu trebuie sa uitam ca soselele si vremea pe timp de iarna ne pot rezerva o serie de capcane, atat in localitati cat si in afara acestora.
In acest capitol am sa incerc sa va sugerez unele sfaturi cu privire la conducerea autovehiculului pe timp de iarna, iar la final, daca timpul i-mi v-a permite si rabdarea dumneavoastra nu este grav afectata, am sa descriu cateva peripetii intamplate iarna la volanul autovehiculului.
Frana de motor
Inainte de a incepe sa discutam despre traficul pe timp de iarna doresc sa va explic cum se poate frana cat mai eficient cand avem zapada sau gheata sub roti.
Ex:
Daca suntem in treapta a-3-a la o viteza de 50-55 km/h:
-ridicam piciorul de pe acceleratie si il pozitionam pe pedala de frana, apasand cu finete pe aceasta fara a calca ambreiajul;
-cand ajungem la o viteza de 35-40 km/h ridicam piciorul de pe frana, calcam ambreiajul,introducem schimbatorul de viteza in treapta a-2-a, ridicam piciorul de pe ambreiaj, dupa care putem sa calcam usor pe pedala de frana;
-cand autovehiculul ajunge la o viteza foarte mica (turatia de ralanti a motorului in treapta a doua), se poate calca ambreiajul si usor pedala de frana pana la oprire;
-in mod normal coborarea in frana de motor pana la treapta a-2-a de viteza este suficienta, dar daca aveti polei sub roti este indicat sa folositi si treapta intai.
-foarte important este ca pe zapada sau gheata sa nu calcati concomitent pedala de ambreiaj si frana.
Pare foarte complicata aceasta metoda de reducere a vitezei, dar dupa cateva exercitii totul devine mult mai simplu. Este singura metoda de reducere a vitezei care scade mult riscul intrarii in derapaj al autovehiculului.
Sunt sigur ca unele persoane care citesc aceste randuri v-or spune ca am idei invechite deoarece autotvehiculele moderne sunt dotate cu ABS (sistem antiblocare a rotilor la franare) si ESP (controlul derapajului in tractiune). Este adevarat ca au aparut aceste sisteme de siguranta deosebit de bune, dar sa nu uitam ca orice sistem se poate defecta. De asemenea trebuie sa recunoastem ca am gresit in manevrarea autoturismului daca simtim ca aceste sisteme intra in functiune. Trebuie sa tinem cont ca la viteze neadecvate nici un sistem nu ne poate scapa de accident.

ESP

Atentie! – pe zapada sau gheata orice reducere a vitezei trebuie inceputa cu mult inainte de locul in care dorim sa oprim (spatiul de franare pe gheata poate sa creasca cu pana la de 10x distanta de franare pe un carosabil uscat). Acest spatiu depinde de mai multi factori printre care cei mai importanti sunt: viteza de deplasare, coeficientul de aderenta al carosabilului, tipul (vara, iarna) si gradul de uzura al anvelopelor ,unghiul de inclinatie al portiunii de drum pe care circulam (panta, aliniament, rampa).
Cea mai dificila oprire in cazul in care circulam pe un drum acoperit cu zapada sau gheata, este oprirea in panta (coborare).



Pentru a deschide toate articolele de pe acest blogg va rog sa dati clik pe : deschide blogg.